Pedagogik
Att barn har spring i benen vet nog alla, men att barn också har behov av lugn och ro och att få koncentrera sig på en uppgift är inte alltid lika självklart. På Kotten arbetar vi med Montessoripedagogiken som grund. Det innebär att barnen får möjlighet att i egen takt utveckla sina färdigheter, varje barn är unikt och barnens lust att lära tas tillvara genom att de erbjuds olika spännande, väl utprövade övningar - beroende på vilken utvecklingsfas de befinner sig i.
På Kotten är allt anpassat efter barnens behov!
Maria Montessori
Maria Montessoris pedagogik bygger på noggranna observationer av barns utveckling.
Barn
är nyfikna, fulla av upptäckarglädje och ivriga att pröva på och lära
nya saker. Maria Montessori observerade, att barnens intresse varierar
med ålder och mognad och följer ett givet mönster som är detsamma hos
alla barn. Hon fann att barn under sina olika mognadsstadier är
speciellt mottagliga för olika slags kunskap och att det därför är
värdefullt att ta tillvara intresseperioderna, de "känsliga" eller
"sensitiva" perioderna. Man tar också tillvara barnets spontana lust
till arbete genom att låta dess eget intresse vara motiv nog att söka
kunskap.
Maria Montessori fann också, att barn har en otrolig
förmåga att koncentrera sig på en intressant uppgift och upprepar en
övning om och om igen för att lära en ny färdighet. För att möta barns
behov av stimulans och aktivitet utvecklade Maria Montessori
arbetsmateriel för olika intresseriktningar och mognadsstadier.
Materielen är inte det viktigaste i pedagogiken, men det är en god hjälp
för barnets kunskapsinlärning.
I montessorimiljön finns materiel för
praktiska, sinnestränande och intellektuella övningar, alltifrån
skokräm och putstrasor till materiel som tränar logiskt och matematiskt
tänkande. Också den sociala utvecklingen stimuleras.Så gott som allt
intellektuellt materiel fyller flera funktioner, och de flesta materiel
är också självrättande. Barnet får uppleva tillfredsställelse av att
själv lyckas med en uppgift utan att behöva vara beroende av den vuxne.
En dag på kotten
Så här kan en dag för barnen på kotten (1-5 år) se ut:
07:30-08:30 Dagen börjar och barnen kommer undan för undan, de som vill äter sin medhavda frukost här.
09:00-09:30 Alla barn har kommit, samling med fruktstund
09:30-11:00 Olika aktiviteter (ute eller inne beroende på väder och vad barnen vill)
11:00-12:00 Lunch
12:00-13:30 Vila för de som vill/behöver, pyssel för de andra
14:00-15:00 Mellanmål
15:00-16:30 Olika aktiviteter
Alla tider är cirka tider då vi följer barnens rytm och behov för att uppnå en trygg och stressfri vardag.
De barn som ska äta frukost tar med sig frukosten hemifrån.
De som har ätit hemma får pyssla eller leka under tiden.
Olika aktiviteter kan innebära att vi går till parken eller skogen.
Att vi pysslar, målar, skapar med olika material, bakar med lera.
Att vi har dans och rytmik eller idrott.
Att vi läser böcker, bygger Lego. Att vi har roligt på våra äventyr!
Vid lunchen får barnen träna att lägga upp mat själva och att äta själva men behövs det hjälper vi självklart till. Haklappar finns till de barn som vill ha men ha gärna kläder som tål att smutsas ner.
Efter maten sover de som behöver, alla efter sina behov.
Vi vilar på madrasser inomhus och alla barn har med sig egna täcken och kuddar. Detta skapar en trygg och familjkänsla att få ha sådant täcke och kudde som barnet är vant vid.
På eftermiddagen serveras det ett mellanmål därefter fortsätter dagen med lek och skoj i form av olika aktiviteter.
Verksamheten (Kotten/Lillkotten) är öppen mellan 07:30- 16:30